Psychické zdraví a mobilní aplikace – jaké používám

by Jona

Aplikací, které se věnují duševnímu zdraví, respektive nezdraví, je čím dál tím víc a i na českém trhu už se objevily první vlaštovky. Já jsem jich v posledních letech vyzkoušela celou řadu a troufám si říct, že už mám celkem slušnou představu o tom, co je a není v rámci aplikací možné. Dneska začnem krátkým postřehem, jak k takovým aplikacím vůbec přistupovat, a pak pro vás mám pár tipů na konkrétní aplikace.

O aplikacích obecně

V první řadě si pojďme říct, že i když se tak některé aplikace tváří, rozhodně žádná z nich nenahrazuje léčbu. Většině z nás je to asi vcelku jasný, ale na druhou stranu ve slabé chvíli můžeme uvěřit, že appka stačí. Nestačí. Berme je vždy jako něco navíc k léčbě, nikdy jako náhradu.

Co na první pohled jasné být nemusí, je fakt, že ne všechny aplikace jsou důvěryhodné. Vždycky je lepší je brát s rezervou. Myslet na to, že u některých ani nevíme, jestli se na tom skutečně podílel někdo z oboru, natož že jsou prokazatelně užitečné. Já si třeba aplikace hledám jen v době, kdy je mi dobře. Když je mi dobře, projdu si možnosti, prostuduju v podstatě celou aplikaci. Pokud mi dává smysl, nechávám si ji. Pokud se mi zdá, že by mi něco mohlo v horších stavech ublížit, letí pryč. Nikdy nestahuju nové aplikace v depresi nebo při úzkostném záchvatu. Jasně, mohlo by to klapnout, ale ze zkušenosti vím, že užitečná je třeba jedna aplikace z pěti, zatímco i v dobré chvíli mě další dvě z pěti dokážou pěkně rozhodit.

V neposlední řadě mysleme i na to, že aplikace nedokážou zázraky. Cukrovku byste asi taky neléčili aplikací, na druhou stranu není důvod si třeba nezapisovat hladinu cukru, abyste mohli analyzovat co a jak. Zkrátka a dobře, buďte opatrní, přemýšlejte, počítejte a myslete na to, že možnosti aplikací jsou omezené.

Platit nebo ne?

A ještě než se pustíme do konkrétních aplikací, předhazuju ještě jednu věc k zamyšlení, a sice cenu. Kolik se vám vyplatí za aplikace platit? Pokud jsou zdarma, není co řešit. Mně osobně nevadí zaplatit jednorázový poplatek, pokud mi aplikace něco přinese. V tomto případě ale nejsem fanoušek týdenních či měsíčních předplatných. Např. Talkspace stojí 65-99 USD/týden!!! To je s aktuálním kurzem něco mezi 1 500 – 2 300 Kč, za což si můžete pořídit hodinu či dvě opravdu slušné terapie v reálném životě. Za tři stovky, který vrazíte do Calmu si zas můžete zaplatit třeba jógu nebo oběd s přáteli. Za tři měsíce užívání týhle appky zase takovou tu těžkou deku (o té pokecáme někdy jindy). Chci jen říct – počítejte. Počítejte jestli a do kdy se vám ta aplikace vyplatí.

První psychická pomoc (CZ)

Zdarma ke stažení iOS / Android

Aplikace, kterou by měl znát úplně každý. Protože poskytnout první pomoc nepotřebujete jen v případě, kdy z člověka cáká krev, ale taky třeba, když potkáte někoho, kdo se chce pokusit o sebevraždu. Věděli byste jak reagovat? Ne? Tak si stáhněte tuhle aplikaci. Pozornost byste ji měli věnovat bez výjimky, pokud máte duševní onemocnění v rodině nebo mezi blízkými.

Aplikace je ryze informační a ukazuje možnosti pomoci lidem v těžkých životních situacích. Původně informace pro bezpečnostní sbory ČR, jsou teď dostupné i vám. Dozvíte se v ní, co první psychická pomoc vlastně je, jaké existují přístupy pomoci, základní postupy jako RAPID, 6P, nebo kroky dle psychologické služby hasičského záchranného sboru.  Také pomoc s dalšími aktivitami při poskytnutí první psychické pomoci, jako je navázání kontaktu, shromažďování informací, nebo propojení se sociální podporou. Dozvíte se jak poskytnout první pomoc prakticky, jak člověka stabilizovat a zajistit mu pocit bezpečí a útěchy. Nechybí ani informace o možných reakcích a jejich zvládání. WOW. A ještě jsme neskončili.

Jsou tady i informace pro specifické skupiny. Lidé se zrakovým, sluchovým či pohybovým postižením, cizinci a lidé s psychickými poruchami potřebují každý něco jiného. Dozvíte se také, co určitě nedělat, jaké jsou stresové reakce (a možnosti postupu) podle věkových skupin,  jaké existují obranné mechanismy, a co dělat či nedělat, pokud se s nimi setkáte. Nechybí samozřejmě ani kontakty na různá krizová centra. Ale hlavně a především, v té aplikaci najdete i informace, jak se po zásahu postarat o sebe. Za to tu aplikaci miluju ještě stokrát tolik.

Nepanikař – pomoc při depresi či panice (CZ)

Zdarma ke stažení iOS / Android

Druhá aplikace z českého prostředí je Nepanikař. Tuhle aplikaci doporučuju nainstalovat už v době, kdy vám je dobře, připravit si tady můžete totiž třeba záchranné plány. Komu napíšu, až mi bude zle? Co napíšu až budu mít sebevražedné myšlenky? Co zkusím udělat, když mi bude zle? Komu by ublížilo, kdybych si vzala život? Taky si sem můžete zapsat důvody, proč to nedělat. Až vám pak bude špatně a sebevražedné myšlenky se objeví, budete mít vše na dosah ruky a černé na bílém. Nebo teda bílé na fialovém. A jsou tu i dechová cvičení.

Kromě sebevražedných myšlenek, jsou tady i sekce pro depresi, úzkost/paniku, sebepoškozování a poruchy příjmu potravy. Ve svých záznamech můžete monitorovat náladu, nebo si sem uložit deník, pro mě je ale tahle sekce málo atraktivní a používám na to jinou appku, viz níže. A nechybí samozřejmě ani kontakty na pomoc. 

eMoods Bipolar Mood Tracker (EN)

Zdarma ke stažení iOS / Android, funkční ve free verzi rozhodně je, ale některé funkce navíc jsou jen v placené verzi

Když jsem říkala, že si nálady zapisuju jinam, tak pojďme rovnou mrknout kam. Tohle je ta appka. Pokud jste na psychiatrii taky dostali papír, kam máte zapisovat své nálady (nejčastěji, ale ne výlučně, při podezření na bipolární poruchu), a nechce se vám ho vyplňovat, protože ho třeba jako já nechcete nosit pořád u sebe, bojíte se, že vám někde náhodně vypadne a všichni ho uvidí a později ho dopisujete „od oka“,  well, máte štěstí, je rok 2020 a můžete si to v klidu zapsat do mobilu. Výhoda aplikace je i v tom, že si můžete nastavit reminder, takže na to nezapomenete (kolik hádání a zpětného zapisování by mi to bývalo bylo kdysi ušetřilo).

V aplikaci si defaultně trackujete počet hodin spánku, nálady depresivní a maničtější, podrážděnost, úzkost, psychotické symptomy, terapii, váhu. Přidat můžete ale taky třeba menstruační cyklus, nebo jakékoliv vlastní trackování, poznámky a léky. Já bych tady ráda podotkla, že jediný co nedělám, je zapisování váhy, nedělá mi dobře vážit se každý den, tak to nedělám.

Než začnete aplikaci používat: Pokud máte nějaký papír od lékaře, je možné, že je na něm něco, co v appce chybí – zkontrolujte si to, než ji začnete používat, prosím, ať vám pak nějaká důležitá data nechybí. Pokud máte od psychiatra za úkol trackovat ještě něco navíc jednoduše klikněte na „add tracking point“, ale pozor, tohle už je placená funkce. Viděla jsem ale těchto papírů několik a řekla bych, že všechno je v té základní, neplacené verzi.

CBT Thought Diary (EN)

Zdarma ke stažení iOS / Android

Trochu jinak postavená a oproti eMoods složitější aplikace, ale – má svoje výhody. Jednak si sem můžete zapsat náladu na škále terrible – bad – neutral – good – terrific, ale taky si ke každé náladě můžete vybrat jednu ze čtyřiadvaceti (12 pozitivních, 12 negativních) emocí. Pokud jste na tom třeba jako já dřív a emoce jste potlačovali tak dlouho, až jim nejste schopní přijít na jméno, může být tahle funkce sama o sobě naprostej gold. Připsat ke každýmu zápisku můžete i nějaké detaily a vyzkoušet si „gratitude“, aneb zapsat, za co jste toho dne vděční. Přiznám se, že i když mi je přidávání emocí sympatické, tuhle část appky vlastně nevyužívám, protože tracking dělám v té eMoods. Ale tahle appka nekončí u trackování 🙂

Hlavní je, že si tady můžete checknout svoje negativní myšlenky a najít špatné kognitivní vzorce. Řekněme, že mám den na prd a přidám si, že jsem ve všem selhala, na co sáhnu, to zkazím a rozhodně se necítím na schůzku, na kterou mám za pět minut vyrazit, protože se to beztak nepovede a ten člověk mě beztak bude mít za debila. Ti z vás, kdo za sebou nějaké kognitivně-behaviorální terapie už mají, dokážou určitě několik vzorců ve výše uvedeném příkladu rozpoznat. Ale pokud to nedokážete, můžete si to checknout právě v téhle aplikaci.

Z příkladu:

  • ve všem jsem selhala, na co sáhnu, to zkazím = Myšlení všechno nebo nic, přehnaná generalizace, odfiltrování pozitivního, magnifikace negativního
  • beztak se to nepovede, ten člověk mě bude mít za debila = předvídání budoucnosti, katastrofické scénáře

… atd. Jakmile si tohle ujasníte, máte tady možnost challenge, kam si můžete zapsat, jak se tomu postavit (návrhy pod tlačítkem info) a také prostor pro alternativní myšlenky, kterými můžete zkusit nahradit ty negativní.

Pro mě je tohle to, co jsme mimo jiné dělaly roky na terapiích, takže když si teď, co na ně už nechodím, nevím rady, jsem ráda, že mám tuhle appku pořád v kapse a můžu si to občas zopakovat a připomenout si, že není všechno tak černo-bílé, jak to občas vidím.

What’s Up? – A Mental Health App (EN)

Zdarma ke stažení iOS / Android

Poslední aplikace, na kterou dneska mrkneme je What’s Up?, která je plná pomyslné první pomoci a různých technik. V sekci Help Right Now najdete třeba hru Get Grounded, která vám jednoduchými otázkami typu: jmenuj 5 rychlých věcí, 5 olympijských sportů, 5 druhů ovoce atd. pomůže třeba s panickou atakou. Kromě toho tu máte dechová cvičení a „stop“ – metodu, která vám pomůže zastavit. Pamatujete na tenhle článek o cvičeních na zmírnění úzkosti? Tak teď už si to nemusíte pamatovat.

Další sekce jsou Coping Strategies, kde si opět můžete projít některé chybné vzorce v přemýšlení (stejně jako v appce výše), najdete tu různé terapeutické metafory, 10 způsobů, jak ovládnout starosti a pozitivní kroky, které můžete udělat, abyste se cítili lépe. V další sekci pak najdete informace o vzteku, úzkosti, depresi, sebevědomí a stresu. No a poslední část je vaše, můžete si tu zase nějakým způsobem vést deník, zapisovat si pozitivní a negativní zvyky, nebo všelijaké poznámky (tuhle část tradičně nevyužívám).

To je ode mě pro dnešek všechno. Všechno jsou to aplikace, které se věnují duševnímu/psychickému zdraví, se všemi mám vlastní zkušenost (i když Nepanikař jsem si stáhla až ke konci léčby a vlastně ji v akutním stavu nevyužila), všechny mi přijdou dostatečně slušné a užitečné a věřím, že vám neuškodí. Zároveň se dají všechny používat buď úplně zadarmo, nebo alespoň jejich valná část, takže jsou vhodné pro všechny a taky nevyhodíte penízky, které pak můžete použít na skutečnou léčbu. Jej.

Jaké aplikace používáte vy, a jak jste s nimi spokojení? Dejte mi vědět.

You may also like

Leave a Comment

Tato stránka používá cookies. Pokud s použitím souhlasíte, klikněte na tlačítko přijmout. Přijmout Více